Informacja o realizowanym projekcie
20.12.2024 09:46
Gmina Ostrowite uzyskała dotację z Unii Europejskiej na projekt „Budowa drogi dla rowerów z dopuszczeniem ruchu pieszych wzdłuż drogi powiatowej nr 3052P”.
W ramach budowy drogi dla rowerów wykonane zostaną następujące prace:
- opracowanie projektu budowlanego wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego,
- rozbiórka istniejących elementów drogowych oraz infrastruktury towarzyszącej kolidujących z projektowanym układem drogowym,
- wykonanie robót ziemnych,
- budowa nowych konstrukcji nawierzchni drogi dla rowerów z dopuszczeniem ruchu pieszego, zjazdów zwykłych, miejsc odpoczynku, parkingu Bike&Ride oraz jezdni z mieszanek mineralno-asfaltowych wraz z podbudowami i warstwami ulepszonego podłoża,
- budowa elementów ulic (krawężniki, oporniki, obrzeża, mury oporowe),
- budowa elementów kanalizacji deszczowych kanalizacji deszczowej,
- wykonanie elementów organizacji ruchu i BRD,
- elementy ochrony środowiska,
- zabezpieczenie i przebudowa istniejących urządzeń obcych zgodnie z warunkami technicznymi ich właścicieli,
- wykonanie remontu rowów przydrożnych wraz z odcinkowym zarurowaniem,
- wycinka kolidujących drzew i krzewów oraz ewentualne nasadzenia zastępcze,
- wykonanie lamp hybrydowych solarno–wiatrowych na odcinku szlakowym, w rejonie miejsc odpoczynku i parkingu Bike&Ride oraz doświetleń przejść dla pieszych,
- wyplantowanie terenu i obsianie trawą,
- roboty wykończeniowe i porządkowe,
- pełnienie nadzoru autorskiego,
- przygotowanie dokumentów do wniosku o pozwolenia na użytkowanie i zgłoszenia zakończenia robót,
- sporządzenie inwentaryzacji i dokumentacji powykonawczej,
- wszelkie inne roboty jakie okażą się niezbędne dla realizacji budowy.
W ramach zadania wykonany zostanie parking rowerowy tzw. Bike&Ride oraz co najmniej dwa miejsca odpoczynku wyposażone w ławki, wiaty oraz samoobsługowe urządzenia do naprawy rowerów.
W ramach zadania przewidziano osadzenie lamp hybrydowych solarno–wiatrowych na odcinku szlakowym ścieżki, nie rzadziej niż co 50 m, z uwzględnieniem istniejącego oświetlenia oraz doświetlenie przejść dla pieszych również z lamp hybrydowych solarno–wiatrowych o odpowiednich parametrach.
Projekt obejmuje również sprawowanie nadzoru inwestorskiego nad pracami dotyczącymi budowy drogi dla rowerów z dopuszczeniem ruchu pieszych wzdłuż drogi powiatowej nr 3052P oraz opracowanie studium wykonalności projektu wraz z wnioskiem o dofinansowanie.
Przewidziano także realizację następujących działań informacyjno-promocyjnych:
- zakup i montaż tablic informacyjno-pamiątkowych (2 szt.);
- organizacja rajdu rowerowego promującego niskoemisyjne środki transportu
– rajd rowerowy umożliwi zaprezentowanie mieszkańcom dostępnych dróg dla rowerów i zachęci ich do częstego korzystania z roweru jako środka realizacji codziennych celów podróży;
- organizacja konkursu szkolnego – przedmiotem konkursu będzie propagowanie korzystania z roweru, bezpieczne zachowania rowerzystów na drodze, skutki transportu samochodowego dla środowiska naturalnego.
Długość planowanego odcina drogi dla rowerów zaplanowanej do budowy: 5852,7 m.
Powstała drogi dla rowerów z dopuszczeniem ruchu pieszych będzie ogólnodostępna. Będą z niej mogli korzystać zarówno rowerzyści, jak i osoby poruszające się pieszo.
Celem głównym projektu jest łagodzenia wpływających na społeczeństwo, zatrudnienie, gospodarkę i środowisko skutków transformacji w kierunku osiągnięcia celów Unii na rok 2030 w dziedzinie energii i klimatu oraz w kierunku neutralnej dla klimatu gospodarki Unii do roku 2050 w oparciu o porozumienie paryskie poprzez realizację inwestycji obejmującej budowę drogi dla rowerów ukierunkowanej na dążenie do stworzenia zrównoważonego systemu transportowego i zwiększenie roli niskoemisyjnego transportu w komunikacji na terenie gminy Ostrowite.
Szczegółowym celem projektu jest wykorzystanie szans, które daje ruch rowerowy, jako tradycyjny, bezpieczny i tani sposób przemieszczania się lokalnej społeczności.
Kolejnym szczegółowym celem realizacji projektu jest ograniczenie wydatków osób korzystających dotychczas z samochodowego transportu indywidualnego (koszty paliwa, utrzymania samochodu, itp.).
Celem projektu jest także poprawa poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Ponadto, do celów realizacji przedmiotowego projektu zaliczyć należy:
- zmniejszenie poziomu emisji zanieczyszczeń wynikających z procesów transportowych;
- zmniejszenie poziomu emisji hałasu powstającego w procesach transportowych;
- poprawa jakości środowiska wynikająca ze zmniejszenia emisji szkodliwych substancji do środowiska (lepszy stan powietrza, mniejsze zakwaszenie gleb), a także w wyniku możliwości wygospodarowania oszczędności środków finansowych, które przeznaczone będą na kolejne inwestycje o charakterze prośrodowiskowym;
- zwiększenie poziomu dostępu do infrastruktury transportowej, w szczególności do infrastruktury komunikacji rowerowej;
- zwiększenie poziomu dostępu do infrastruktury komunikacyjnej dla osób z niepełnosprawnościami;
- zapobieganie wykluczeniu z korzystania z systemów transportu przez osoby ubogie;
- zmniejszenie kosztów transportu;
- zwiększenie poziomu atrakcyjności społeczno-gospodarczej gminy Ostrowite;
- zwiększenie integracji różnych środków transportu;
- zwiększenie dostępności komunikacyjnej regionu;
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa podróży;
- zwiększenie komfortu podróży;
- zmniejszenie całościowego oddziaływania systemu transportowego na degradację środowiska/klimat;
- poprawa stanu zdrowia mieszkańców gminy Ostrowite.
Wartość projektu: 10 119 489,74 zł
Wysokość wkładu Funduszy Europejskich: 7 082 144,82 zł
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
Najczęściej przeglądane informacje:
Powiat Słupecki na rower z Karoliną Kocięcką - podsumowanie projektu Zmiana godzin pracy Urzędu Gminy Ostrowite Dnia 20 czerwca 2025 r. Urząd Gminy Ostrowite będzie nieczynny Ruszaj się bo zardzewiejesz Bezpłatny transport na wybory XVI Sesja Rady Gminy Ostrowite Wspólne posiedzenie Komisji Rady Gminy Ekoschemat „Dobrostan zwierząt” Dodatkowe pieniądze dla hodowców bydła z QMP Resortowy program „Aktywne place zabaw” 2025 LGD Stowarzyszenie „Unia Nadwarciańska” i LSR – cele, zasady i procedury dofinansowania